keskiviikko 23. heinäkuuta 2014

Terveellisempi tattarigranola | Buckwheat granola


Tämä granola on hiukan terveellisemmäksi muokattu versio perinteisestä muromyslistä, sillä sen muromainen rakenne syntyy öljyn sijasta muussatusta banaanista. Kauran lisäksi tässä on tattaria, jossa on paljon proteiinia ja rautaa. Tämä ei myöskään ole yhtä makeaa kuin kaupan myslit, joten jos haluat tehdä tästä enemmän jälkiruuan ja vähemmän aamupalan, voit lisätä vaahterasiirapin määrää parilla lusikallisella. Granola on muuten hyvä tapa tyhjnetää ne kaapissa lojuvat pähkinä- ja rusinapussien jämät :)

torstai 17. heinäkuuta 2014

Sieni–tempeh -gyozat ja seesami–lehtikaalisalaatti | Mushroom and temeph qyoza



Gyozat ovat japanilaisia täytettyjä taikinanyyttejä, jotka kypsennetään joko paistinpannulla tai bambuhöyryttimessä. Yleensä ne ovat lihatäytteisiä, mutta niistä saa kasvisversion, kun ne täyttää tempehillä tai tofulla. Aasiakaupoissa myydään valmiita taikinakuoria niitä varten, mutta jos sinulla on käytettävissä ylimääräinen puoli tuntia, kannattaa vedestä ja vehnäjauhoista koostuva taikina tehdä itse. Oppia gyozojen täyttämiseen ja taittelemiseen voi hakea esimerkiksi täältä ja täältä. Olen tehnyt näitä itse jo pari kertaa, mutta en vieläkään saanut/malttanut tehdä nyyteistä nyhtä kauniita kuin noissa kuvallisissa ohjeissa... Makuun rujo ulkonäkö ei onneksi vaikuta :)

tiistai 15. heinäkuuta 2014

Kikherne–munakoiso -salaatti za’atarilla | Chickpea and eggplant salad wit za'atar


Sumakki on yleinen mauste Lähi-idän keittiössä. Siinä on kirpeä maku, joka muistuttaa mielestäni sitruunaa ja raakaa raparperia. Maustetta käytetään sekä sellaisenaan että osana za'atar-mausteosta (resepti alla). Itse tykkään siitä erityisesti sitruunaisissa kastikkeissa, kuten allaolevassa ohjeessa. Jos sinulla ei ole sitä, korvaa se sitruunan kuorella ja/tai -mehulla. Za'atarista puolestaan tuntuu olevan niin monta versiota, kuin on tekijääkin. Sen perusainekset ovat seesaminsiemet ja sumakki, mutta niiden sekoitussuhde ja muiden mausteiden määrä vaihtelevat ohjeesta toiseen. Erilaisia versioita täällätäällä ja täällä.

DIY: Piknikpeitto vanhoista lakanoista



Tämä peitto on tehty kahdesta vanhasta aluslakanasta ja yhdestä pussilakanasta. Satoja pesukertoja läpikäyneet lakanat olivat alkaneet muuttua keskeltä hitulaisen ohuiksi ja kukallinen pussilakana puolestaan repesi saumoistaan. En kuitenkaan halunnut heittää niitä pois, koska käytön ansiosta ne olivat kuluneet kivan pehmeiksi ja lisäksi kangas oli muutoin täysin ehjää. Lakanavanhukset päätyivät uusiokäyttöön, kun tein niistä tilkkuja, joista ompelin tämän piknikpeiton. Tikkasin valmiin tilkkutyön levyvanun päälle ja peiton nurjaksi puoleksi laitoin kosteuttapitävää ulkoilukangasta. Ompelin vanhasta kanttinauhasta peiton toiseen reunaan nauhat, joiden avulla rullatun peiton saa solmittua kiinni ja joista sitä voi kantaa. Valmiin peiton mitat ovat 140 cm x 140 cm.


maanantai 14. heinäkuuta 2014

Salaatti aprikooseilla, avokadolla ja pistaaseilla | Apricot, avocado, and pistachio salad

Blogin kirjoittaminen on hyvä aloittaa jollain ei-niin-kunnianhimoisella – esimerkiksi salaattiohjeella. Oikeastihan salaattiin ei tarvita mitään reseptiä, vaan se kasataan niistä aineksista, mitä kaapissa tai kaupassa sattuu olemaan. Jos sen tekemiseen kuitenkin haluaa panostaa, alla on muistilista hyvän salaatin kokoamiseen.

Hyvä salaatti sisältää:

1) jotain vihreää (lehtisalaatit, kaalit, rucola, idut, versot)
2) jotain vihanneksia ja/tai juureksia (esim. kurkku, tomaatti, porkkana, paprika, fenkoli, retiisi)
3) jotain hedelmää (kesällä luumut, aprikoosit, persikat, marjat; talvella sitrukset, omenat, päärynät, kuivahedelmät)
4) jotain rapeaa (pähkinät, siemenet, krutongit)
5) muunna lounassalaatiksi: lisää jotain hiilihydraatteja (esim. viljat, pastat, peruna, bataatti) ja jotain proteiinia (esim. linssit, pavut, tofu)
6) kastike, jossa jotain happoa (esim. sitrusmehua tai viinietikkaa), hieman öljyä sekä mausteita ja/tai yrttejä

+ ekstrat: purkkiherkut (esim. oliivit, kaprikset, aurinkokuivatut tomaatit) sekä marinoidut sienet ja vihannekset
+ + avokado käy aina

Eli laita yhteen kaikkea, mistä tykkäät (hyvä periaate ruuanlaitossa ihan muutenkin...) ja sano sitä salaatiksi. Tässä yksi kesäinen versio.



PINT IT HOVER BUTTON START -->